Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OgO)
We gebruiken moderne methodes met doorgaande leerlijnen en werken thematisch volgens een eigentijds concept, waarin we de uitgangspunten van ontwikkelingsgericht onderwijs hanteren, passend bij de school.
- Ontwikkelingsgericht onderwijs is gericht op een brede persoonsontwikkeling
- Het gaat om betekenisvolle activiteiten, binnen een bepaald thema
- Het zoeken naar oplossingen, het experimenteren is van belang
- De leerkracht heeft een stuwende rol in de activiteit, doordat deze steeds op zoek is naar mogelijkheden om activiteiten te verdiepen en te verbreden met het oog op het voorgenomen doel. Zo wordt er een zone van naaste ontwikkeling gecreëerd, waardoor leerlingen hun eigen vorderingen signaleren omdat ze merken dat de activiteit én zij zelf er beter van worden
- De leerkracht probeert een goed evenwicht te vinden tussen enerzijds de betekenis van activiteiten voor de leerlingen (hebben ze er iets mee, doet het ze iets?) en anderzijds de doelen die de leerkracht wil bereiken met de activiteit. Binnen traditioneel onderwijs zie je nog vaak dat het doel van de leerkracht voorop staat en dat er voorbij wordt gegaan aan het feit of de activiteit betekenis heeft voor de leerlingen. Een gevolg kan zijn dat leerlingen afhaken en dat uiteindelijk het doel niet wordt bereikt.
- In begeleide keuzes helpen leerkrachten hun leerlingen om initiatieven te nemen en plannen te maken voor hun activiteiten. De opbouw van het leertraject is systematisch en hypothetisch. Het curriculum (leerweg over langere tijd) is systematisch